استفاده بی شمار از تخمه آفتابگردان

مقدار زیادی از محصولات جانبی از صنعت نفت تولید می شود در این میان، کیک های روغنی تخمه آفتابگردان خوی پتانسیل استفاده برای مصارف انسانی را دارند و در نتیجه به مفهوم پایداری و اقتصاد دایره ای دست می یابند.

این مطالعه ترکیب تغذیه‌ای دانه‌های آفتابگردان، روغن پرس سرد و کیک‌های پرس باقیمانده را با هدف ارزش‌گذاری آن به‌عنوان یک ماده غذایی ارزیابی کرد.

روغن تخمه آفتابگردان اعلاء  عمدتاً حاوی اسیدهای اولئیک (19.81٪) و لینولئیک (64.35٪) است که توسط انسان قابل سنتز نیستند و باید از طریق رژیم غذایی جذب شوند.

تخمه آفتابگردان بسیار مغذی است به دلیل محتوای غنی لیپیدها، آنها عمدتاً به عنوان منبع روغن نباتی استفاده می شوند.

در مقایسه با دانه‌ها، کیک‌های روغنی آفتابگردان غنی‌تر از فیبر به ترتیب 31.88 و 12.64 درصد برای نمونه‌ها به صورت گلوله و کیک و پروتئین (20.15 و 21.60 درصد) با پروفایل اسیدهای آمینه متعادل هستند.

مقایسه بین این سه محصول تخمه آفتابگردان سقز وجود اجزای ارزشمندی را نشان داد که آنها را برای رژیم های غذایی سالم با دریافت کافی مواد مغذی و سایر ترکیبات زیست فعال با اثرات مفید مناسب می کند.

سالانه مقادیر زیادی زباله و پسماندهای زیست تخریب پذیر از صنایع غذایی تولید و دور ریخته می شود این باقیمانده  نیاز به اکسیژن بیوشیمیایی و شیمیایی بالایی دارند.

ه همین دلیل زباله های تصفیه نشده به میکرو فلورا آسیب می رسانند.

ضایعات مواد غذایی تخمه آفتابگردان لیمویی با محتوای چربی بالا به دلیل فعالیت آنزیمی مداوم، مستعد اکسیداسیون و در نتیجه برای میکرو فلور مضر هستند، که فساد را تسریع می‌کند و امکانات فناورانه دفع را محدود می‌کند.

  • منابع:
    1. Nutritional Characteristics Assessment of Sunflower Seeds
  • تبلیغات: 
    1. در زندگی مدرن چگونه میلیاردر شویم
    2. بهترین روش برای انتخاب کتاب
    3. اثر بخشی عرق نعنا و پوست مرکبات
    4. بازار ساعت چوبی ایستاده در کشور